Recente projecten

Hier zie je in stappen hoe een beeld en kunstwerk tot stand komen.

Van de ruwe steen tot het gepolijste beeld. Van het framework en de laag papier maché tot het opbrengen van de kleurige verf.

press to zoom

press to zoom

press to zoom

press to zoom
1/9
Totempaal

Deze 2 meter hoge totempaal is gemaakt

van Ytong blokken. 

Het is vrij licht en in vergelijking met serpentijn of albast makkelijk te bewerken. Na een ruwe schets op papier van de onderste 2 stukken ben ik heerlijk met de beitel en de zaag aan de slag gegaan. Elke 2 dagen had ik een nieuw beeld af (en een brede grijns op mijn gezicht): geweldig zo snel als ik mijn idee in steen kan vormen!

Ik heb nog geaarzeld of ik de beelden wilde beschilderen. Want zeker de uil was zonder kleuren al heel sprekend, maar ik ben toch met primaire kleuren aan het schilderen geslagen. 

Voor mij heeft deze totempaal tijdens de creatie een eigen betekenis gekregen: 

  • de Basis, laat je tanden zien, geef je grenzen aan, laat je horen.

  • de Uil, de wijsheid van de uil, blijf bij je eigen wijsheid, blijf dicht bij jezelf. 

  • Gonzo, spreid je vleugels, verleg je horizon, ontdek wat het leven nog meer te bieden heeft, de wereld is veel groter dan je denkt.

  • Drama queen, wees extravagant en kleurrijk, geniet van het leven. 

press to zoom

press to zoom

press to zoom

press to zoom
1/6
Sfinx

Ik ben een enthousiaste bewonderaar van Egyptische kunst. Als kind was ik al heel gefascineerd door de hiërogliefen, voor mij een stripverhaal avant la lettre. Uit een groot stuk Pakistaans serpentijn wil ik een Sfinx gaan maken. Een sfinx: half vrouw, half leeuw. De eerste stap is bepalen welk stuk van de steen boven en onder komt en zorgen dat de steen stabiel staat.

Als geheugensteuntje heb ik een plastic speelgoed leeuwtje en een schets ontwerp in klei bij mij. Het is een groot avontuur om de vorm uit de steen te halen: een sfinx is best wel symmetrisch, dat is mijn steen allerminst. Ik heb heel voorzichtig stap voor stap gezocht naar de vormgeving van het hoofd. Op een moment zag ik het beeld uit de verte en toen wist ik: ik blijf weg van de details, dit is de essentie!

Het grote verrassingsmoment met hakken in steen is het polijsten en in de was zetten van het beeld. Tijdens het beeldhouwen is de steen steeds groen geweest en zodra de was erover ging, werd het diep zwart: past perfect bij een sfinx.

press to zoom

press to zoom

press to zoom

press to zoom
1/5
Miss Octopus

Tijdens mijn creatieve sabbatical in 2011 heb ik een ontwerp gemaakt voor een vrolijke Octopus in papier maché.

 

Het frame van elektriciteitsdraad is het begin, daarna volgt het 3D vormen met zilverfolie. In deze fase laat ik het beeld vaak een tijd met rust om te kijken welke beweging of uitdrukking ik erin aan wil brengen. Daarna kan ik de laag papier maché erop aanbrengen.

 

Bij dit zeer fragiele beeld was het een leuke zoektocht om uit te vinden hoe dat gaat. Het papier maché heeft een hoog vochtgehalte waardoor het beeld op de nieuw aangebrachte delen tijdelijk heel zwaar wordt. Het beeld wordt hierdoor heel instabiel. 

 

Na het drogen zoek ik de kleuren uit, mijn eerste keus viel op fel rood en oranje tinten. Doordat ik een nieuw soort materiaal bij deze Miss Octopus uitprobeer: Foam Clay, een gekleurde klei met kleine balletjes, heb ik voor een andere kleurstelling gekozen. In groene en blauwe kleuren ben ik nu heerlijk uitbundig deze octopus aan het verven.

Tijdens het maken heb ik zoveel plezier gehad dat ik nog wel een paar octopussen wil ontwerpen.